Er en billig og børnevenlig computer svaret på akut lærermangel og gammeldags undervisningsmetoder i Nepal?
Det håber initiativtagerne til Nepals første One Laptop Per Child-projekt/ Open learning Nepal .. klik . http://one.laptop.org/stories
og
Som noget af det allerførste , når Børge og jeg kommer til Nepal , skal mødes vi med lederen af Projekt Open learning -One Laptop Per Child i Kathmandu :
Rabi Karmacharya
Formålet er bl.a at undersøge mulighederne for at sprede one laptop per child - modellen og hele konceptet til udviklingsprojekter bl.a. inden for seniorer uden grænser
En lille landsbyskole (Shree Vishwamitragger ) der ligger en times kørsel fra Kathmandu, er en af de 27 skoler i Nepal, som siden 2007 har været udvalgt til at teste, hvordan computere ,designet specielt til børn i udviklingslande, bedst kan integreres i den daglige undervisning. Hver elev har fået en lille robust, grøn computer, købt og betalt af den danske IT brancheforening Dansk IT. Den nepalesiske organisation Open Learning Nepal (OLE Nepal) har specialudviklet undervisningsmaterialet, som følger det nationale pensum.
Computeren skal ikke bare være et skriveredskab og give adgang til Internet. I Nepal fokuserer man på, hvordan børne-pc’en kan bruges som en integreret del af undervisningen, med computerbaserede øvelser og tekster og særligt materiale til læreren.
Billige computere til børn i udviklingslande er ikke nyt, men det er første gang særligt computerbaseret undervisningsmateriale bliver udviklet til børnene.
Computeren skal ikke bare være et skriveredskab og give adgang til Internet. I Nepal fokuserer man på, hvordan børne-pc’en kan bruges som en integreret del af undervisningen, med computerbaserede øvelser og tekster og særligt materiale til læreren.
Billige computere til børn i udviklingslande er ikke nyt, men det er første gang særligt computerbaseret undervisningsmateriale bliver udviklet til børnene.
"Computer giver lige adgang for alle" skriver Rabi Karmacharya på deres hjemmeside , og fortsætter :
"Der der primært to ting, som en internetbaseret undervisning kan bidrage med i Nepal:
"Der der primært to ting, som en internetbaseret undervisning kan bidrage med i Nepal:
kvalitet og lige adgang for alle. Kernen i projektet er ikke teknologi men derimod læring og kvalitetsundervisning."
..og videre skriver Rabi :
"Den undervisning børn i Nepal får er generelt langt under niveau. Børn sidder i klasseværelser og gentager hvad læreren læser op fra skolebogen, — hvis der altså er en bog. En computer gør det sjovere og interaktivt at lære nyt og børnene får et element af selvlæring og evaluering. De kan bruge computeren derhjemme, og når der ikke er nogen lærer. Læringsprocessen er ikke længere begrænset til klasseværelset," .
"I Nepal står piger svagere end drenge. Det samme gør etniske minoriteter og andre marginaliserede grupper som for eksempel lavkaster, men teknologi diskriminerer ikke. I et klasseværelse med en computer til alle, er der lige adgang til kvalitetsundervisning - uanset hvem man er."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar