onsdag den 2. november 2011

En lille grøn COMPUTER TIL skolebørn I NEPAL

Er en billig og børnevenlig computer svaret på akut lærermangel og gammeldags undervisningsmetoder i Nepal?
Det håber initiativtagerne til Nepals første One Laptop Per Child-projekt/ Open learning Nepal .. klik .  http://one.laptop.org/stories 
og
Som noget af det allerførste , når  Børge og jeg  kommer til Nepal ,  skal  mødes vi    med  lederen    af Projekt  Open learning -One Laptop Per Child i Kathmandu  : 
 Rabi Karmacharya
Formålet  er  bl.a  at  undersøge mulighederne for  at sprede  one laptop per child - modellen og hele konceptet    til  udviklingsprojekter  bl.a. inden for seniorer uden grænser   
En   lille landsbyskole (Shree Vishwamitragger ) der ligger en times kørsel fra  Kathmandu,    er  en  af  de   27  skoler   i  Nepal,  som   siden 2007 har været udvalgt til at teste, hvordan computere ,designet specielt til børn i udviklingslande,  bedst kan integreres i den daglige undervisning. Hver elev har fået en lille robust, grøn computer, købt og betalt af den danske IT brancheforening Dansk IT. Den nepalesiske organisation Open Learning Nepal (OLE Nepal) har specialudviklet undervisningsmaterialet, som følger det nationale pensum.
Computeren skal ikke bare være et skriveredskab og give adgang til Internet. I Nepal fokuserer man på, hvordan børne-pc’en kan bruges som en integreret del af undervisningen, med computerbaserede øvelser og tekster og særligt materiale til læreren.
Billige computere til børn i udviklingslande er ikke nyt, men det er første gang særligt computerbaseret undervisningsmateriale bliver udviklet til børnene.
"Computer giver lige adgang for alle"  skriver Rabi Karmacharya på deres hjemmeside , og fortsætter :
"Der der primært to ting, som en internetbaseret undervisning kan bidrage med i Nepal:
kvalitet og lige adgang for alle. Kernen i projektet er ikke teknologi men derimod læring og kvalitetsundervisning."

..og videre skriver  Rabi :
"Den undervisning børn i Nepal får er generelt langt under niveau. Børn sidder i klasseværelser og gentager hvad læreren læser op fra skolebogen, — hvis der altså er en bog. En computer gør det sjovere og interaktivt at lære nyt og børnene får et element af selvlæring og evaluering. De kan bruge computeren derhjemme, og når der ikke er nogen lærer. Læringsprocessen er ikke længere begrænset til klasseværelset," .
"I Nepal står piger svagere end drenge. Det samme gør etniske minoriteter og andre marginaliserede grupper som for eksempel lavkaster, men teknologi diskriminerer ikke. I et klasseværelse med en computer til alle, er der lige adgang til kvalitetsundervisning - uanset hvem man er."



Ingen kommentarer:

Send en kommentar